آگهی رایگان نیازمندی درج آگهی رایگان درج آگهی تبلیغات اینترنتی آگهی

چراغ مخصوص رشد گل و گیاه

افزودن به علاقه مندی
میزان تابش نور خورشید بر سطح زمین یکسان نیست. این تابش از حیث زمان و زاویه در هر نقطه متفاوت است. اما پوشش گیاهی در تمام نقاط کره زمین حیاتی و ضروری است. این پوشش با توجه به رشد و تراکم جغرافیایی جمعیت، کافی نیست. پرورش گیاهان در خانه و محل کار نیز دارای محدودیت‌هایی برای میزان دریافت نور مورد نیاز گیاهان هستند.
در سال‌های اخیر تلاش بر این بوده است تا با استفاده از منابع روشنایی به غیر از منابع روشنایی طبیعی نور مورد نیاز برای رشد گیاهان تامین شود. تولید روشنایی به روش‌های سنتی مانند لامپ‌های حرارتی و سیمی نه تنها پرهزینه هستند بلکه بازده حرارتی آن‌ها نیز کمی آزاردهنده هستند. توسعه فناوری تولید روشنایی از طریق لامپ‌های ال ای دی (LED) تغییر شگرفی در نسبت هزینه بازده و حرارت صنایع روشنایی ایجاد کرده است. بر این اساس، فناوری لامپ‌های ال ای دی (LED) منطقی‌ترین شیوه برای تولید روشنایی مورد نیاز برای رشد گیاهان تلقی می‌شود.
فناوری روشنایی رشد برگردانی از دو عبارت پرکاربرد در این صنعت است. روشنایی رشد را می‌توان به عنوان ترجمانی از Grow Light یا Grow Lamp در نظر گرفت. این فناوری ویژه اماکنی است که امکان نوردهی طبیعی و یا کافی موجود نیست و برای رشد بهینه محصولات گیاهی به ناچار می‌بایست از تابش مصنوعی بهره‌برد. فناوری روشنایی رشد گیاهان بر اساس تابش امواج اکتریکی و مغناطیسی لازم برای ترکیب مواد به کمک نور یا همان فتوسنتز (Photosynthesis) استوار است. امتیاز وبژه این فناوری نا محدود بودن زمان نوردهی آن است. در ماه‌های سرد سال که غالبا زمان کوتاه تری می‌توان از تابش نور طبیعی خورشید جهت رشد گیاهان بهره‌برداری کرد می‌توان از فناوری روشنایی رشد استفاده کرد که علاوه بر بالا بردن زمان نوردهی، راندمان بهره‌وری گیاهان را نیز افزایش داد.
مواردی که ذکر شدند در مورد گیاهان تکی یا آپارتمانی صادق است. نوع پیشرفته‌تر این فناوری در شرایط کشت عمده و ظرفیت کشاورزی است. شرایط این نوع از نگهداری نباتات را شرایط مزرعه‌ای و یا فضای باز نیز می‌گویند. در شرایط فضای باز یا Out Door فاز صنعتی و تجاری رشد گیاهان مد نظر قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید با مهندسی از پیش برنامه‌ریزی شده و به صورت گام به گام حرکت کرد. شرایط رشد گیاهان با هم برابر نیستند. اما به طور میانگین چهار مورد جوانه‌زنی، رشد، گل‌دهی و میوه‌دهی در همه گیاهان با فاز زراعی و کشاورزی یکسان است. برنامه زمان بندی تابش نور برای رشد گیاهان باید به صورت علمی و مطابق جدول زمان‌بندی روشنایی رشد گیاهان باشد. این تناوب زمان بندی شده در روشنایی رشد محدود به طیف‌ها و طول موج‌های تابشی‌ای هستند که میزان موثر تابش (Luminous Efficacy) و حرارت(Color Temperature) را در قالب نوردهی تکمیلی و جهت دریافت حداکثر رشد بهینه مد نظر قرار داده است. عنصر اصلی و کلیدی فرآیند فتوسنتز گیاهان، نور است. این نور از منابع مختلفی می‌تواند تابیده بشود. نخست از خورشید که منبع اصلی نوردهی رشد است. نوردهی سنتی نیز توسط لامپ‌های فلورسنت (Fluorescent)، لامپ‌های التهابی (Incandescent) و لامپهای سدیمی پرقدرت (High Pressure Sodium) صورت می‌گرفته است که در طی این فرآیند میزان زیادی هدررفت انرژی به صورت نور و گرمای بی حاصل رخ می‌داد. استفاده از لامپ‌های ال ای دی می‌تواند موجبات کنترل طول موج و طیف‌های نور مورد نیاز گیاهان را فراهم نماید. با در نظر گرفتن تمام موارد بالا، دو اصل مهم در صنعت کشاورزی می‌تواند بر روی نوردهی رشد تاثیر به‌سزایی بگذارد. از آنجایی که در حال حاضر بحث روشنایی رشد تنها به عنوان نوردهی تکمیلی بکار برده می‌شود، دو موئلفه‌ی مدت (Duration) و شدت (Intensity) نقش بسیار مهمی را در بر دارند.
فتوسنتز:
فتوسنتز یا سنتز نوری فرآیند ترکیبات شیمیایی است که از رهآورد تابش نور خورشید بر گیاهان انجام می‌شود. در این فرآیند تابشی، انرژی خورشید با حضور دی‌اکسید‌کربن “CO2” و آب “H2O” به صورت کربوهیدرات‌هایی مانند گلوکوز به فرمول “C6H12O6” و اکسیژن آزاد “O2” درمی‌آیند در حای که عمل تنفس کاملا یرعکس عمل فتوسنتز می‌باشد.
اثربخشی تابش بر فرآیند فتوسنتز:
افزایش رشد گیاهان به عوامل متعددی وابسته است. یکی از این عوامل میزان تابش نور به گیاه است. افزایش میزان تابش برابر خواهد بود با افزایش میزان رشد گیاه. ناحیه نور فعال تعیین کننده میزان تابشی است که گیاه در معرض آن قرار دارد. این ناحیه را با شمارش فوتون‌های تابشی (Photon Counting) محاسبه می‌کنند.


آموزش تم فارست Themeforest و Envato

این آموزش یکی از جامع ترین دوره های عملی ورود به بازار جهانی Envato میباشد که بسیاری از طراحان و برنامه نویسان و گرافیست ها و غیره از بخش تم فارست (Themeforest) این وب سایت کسب درآمد می نمایند.

مشاهده کامل دوره آموزشی









آگهی های مشابه فضای سبز